Jak pronajmout byt?
Jak byt správně vybavit? Jak ho nafotit? Jak napsat atraktivní inzerát? Jak vybrat spolehlivého nájemce? Nebo jak připravit dobrou nájemní smlouvu?
Máme 20 let zkušeností. Přestože i nás občas dokáže něco překvapit, víme, jak správně nabízet byty, jak vybrat vhodné nájemce a připravit bezpečnou nájemní smlouvu. Rádi vám poradíme.
Kolik stojí vaše služby?
Nabízíme dvě služby s různými parametry a tím i různým výpočtem naší ceny. U služby „Garant“ činí naše provize nejvýše 15 % z dohodnutého nájemného (bez energií). Garantovanou částku platíme každý měsíc, bez ohledu na obsazenost vašeho bytu. Pokud byt pronajmeme za vyšší částku, než na které jsme se dohodli, o rozdíl se s vámi dělíme (pokud je např. dohodnutá částka 20.000 Kč, posíláme pravidelně 17.000 Kč. Když se nájemné zvýší na 25.000 Kč, začneme vám posílat 19.500 Kč). U služby „Partner“ je provize jen 10 % z čistého nájemného sjednaného v daném čase. Při nájemném 20.000 Kč je to 18.000 Kč. Peníze ovšem inkasujete jen za dobu, kdy je byt skutečně obsazený.
Vyplatí se mi využít vaše služby, když můžu při pronájmu napřímo inkasovat více peněz?
Na základě našich zkušeností si troufneme říct, že ano. S námi totiž eliminujete finanční ztráty při problémech s neplatiči a také při ukončení nájmu a hledání nového nájemníka.
Problémy s neplatiči podle statistik řeší 20 % pronajímatelů. Pokud máte sjednanou naši službu Garant, dostáváte dohodnutou částku bez ohledu na to, zda nájemník platí (riziko jde za námi). Máte-li službu Partner, staráme se o případné vymáhání dlužného nájmu dohodou a splátkovým kalendářem, v krajním případě i soudně.
Nezanedbatelnou výhodou je také to, že našim klientům ušetříme ročně kolem 60 hodin času, které stojí starosti s péčí o byt. Veškeré zařizování jde za námi.
Jaký je rozdíl mezi službami realitní kanceláře a vašimi službami správy bytu?
Realitní kanceláře se omezují jen na vyhledání nájemníka, v jejich zájmu je tak pouze co nejrychleji dojít k uzavření smlouvy. Tím jejich práce končí. My naproti tomu poskytujeme široké spektrum služeb – ověřujeme bonitu budoucího nájemníka, hlídáme platby, řešíme opravy, reklamace, komunikaci s SVJ, nájemní smlouvy, pravidelně kontrolujeme stav bytu, v případě potřeby vymáháme dlužné nájemné atd. O svěřený byt se staráme jako o náš vlastní, jde nám totiž o dlouhodobou spolupráci jak s majitelem, tak i s nájemníkem.
Jaká bude má role? Jaké dokumenty ode mě budete potřebovat a co všechno musím zařídit?
Vy si hlavně můžete užívat ušetřeného času, na vše kolem pronájmu totiž máte nás. Zpočátku se ale administrativě nevyhneme: budeme potřebovat předpis měsíčních záloh, kontakt na SVJ a správní společnost, faktury za elektřinu a plyn, návody od spotřebičů a důležité informace týkající se vašeho bytu, které bychom měli znát. A samozřejmě klíče od bytu, domu a společných prostor a v ideálním případě i energetický štítek a půdorys bytu. Vše podstatné následně uvidíte online klientské zóně, kdykoliv vám samozřejmě budeme k dispozici na telefonu či na e-mailu.
Mohu předat byt do správy, i když ho obývají nájemci?
Ano. Vašemu stávajícímu nájemníkovi se samozřejmě představíme, vysvětlíme naši roli, předáme kontakty. Pak už můžete pustit starosti o věci kolem nájmu z hlavy, o vše se postaráme my.
Mohu si nájemníka sám schválit?
Na počátku spolupráce zjišťujeme, jaká je vaše představa ideálního nájemníka a vaše přání respektujeme. Poté nájemníka vybíráme my, velmi pečlivě a na základě dlouholetých zkušeností, takže můžete být bez obav.
Jakým způsobem si nájemníky prověřujete?
Na rozdíl od většiny konkurence budoucí nájemníky prověřujeme v bankovních i nebankovních registrech a v registru exekucí a insolvenčních dlužníků. S každým nájemníkem se také vždy nejprve osobně seznámíme, zajímá nás například, kde pracují a jaké mají zájmy.
Co když se byt nepodaří pronajmout?
Taková situace nenastane. Samozřejmě, že čím vyšší bude požadavek na nájemné, tím déle se na obsazení bude čekat (a opačně). O něco déle trvá také pronájem exkluzivních bytů (velkých, nadstandardně vybavených, případně nacházejících se v mimořádné lokalitě). Vzhledem k výpočtu naší odměny jsme motivováni byt obsadit co nejrychleji a za nejvyšší možnou cenu. Když se to delší dobu nedaří, řešíme s vámi možnosti dalšího postupu.
Co když se byt podaří pronajmout dráž, než jsme se domluvili (služba Garant)?
To je jednoduché – o částku převyšující garantované nájemné se s vámi rovným dílem rozdělíme. Pokud je dohodnutá částka například 20.000 Kč, posílali bychom vám po započtení naší provize 17.000 Kč. Když ale byt pronajmeme za 25.000 Kč, budeme vám posílat 19.500 Kč. Stejný je postup i v případě, že se cena podnájmu zvýší postupem času.
Co když se byt podaří pronajmout dráž, než jsme se domluvili (služba Partner)?
Dostanete víc peněz. Naše odměna se počítá vždy jako 10 % z částky, kterou aktuálně nájemníci platí. Dohodu s vámi bereme jako informaci o minimální částce, za níž chcete byt pronajmout.
Na realitních serverech vidím vyšší ceny za pronájem, proč mi nabízíte méně?
Na realitním trhu se pracuje s nabídkovými cenami a tržními cenami. Realitní servery zobrazují nabídkové ceny, tržní ceny jsou ovšem zpravidla (a někdy výrazně) nižší. Přehled o tržních cenách si udržují jednotliví poskytovatelé realitních služeb sami, v ucelené podobě je nikde nenajdete. Každopádně je v našem zájmu pronajmout váš byt za co nejvyšší cenu, která odpovídá cenové hladině nájmů v dané lokalitě.
Bude se účtovat správní poplatek, i když bude byt prázdný?
Ne. Správní poplatek si účtujeme vždy pouze ze zaplaceného nájemného. Když není byt obsazen, nic nám neplatíte. V 97 % případů nicméně svěřenou nemovitost obsadíme nejpozději do 14 dnů.
Doporučujete nabízet byt vybavený, či prázdný?
Podle našich zkušeností je nejlepší, když je byt vybaven základním zařízením – kuchyňskou linkou se spotřebiči (vařič, trouba, myčka, lednice s mrazákem), úložnými prostory (skříně či vestavěné skříně) a interiérovým osvětlením. Ostatní věci si nájemník buď zařídí sám, případně mu po dohodě s vámi můžeme zprostředkovat nákup, dodání a instalaci jakéhokoliv zařízení za výhodných podmínek.
Musím být přítomen u prohlídek bytu?
Ne. Naším nejdůležitějším posláním je šetřit váš čas. Veškeré prohlídky obstarají naši vyškolení osobní realitní správci.
Budete nájemníkům vysvětlovat a ukazovat ovládání domácích spotřebičů a technologií?
Ano. Na základě podkladů od vás nájemníkům vše ukážeme a vysvětlíme. Zároveň jim dáme k dispozici písemnou či elektronickou verzi návodů k použití spotřebičů a technologií.
Kdo bude hradit poplatky do SVJ a poplatky za energie?
Poplatky do SVJ zůstávají na majiteli bytu. Po dohodě můžeme poplatky odesílat za vás.
Poplatky za energie (plyn, elektřina) vždy doporučujeme převést na nájemníka. Nájemník nám poté většinu těchto nákladů proplácí společně s nájemným formou zálohy na poskytnuté služby.
Kdo se mnou bude za Flat Service komunikovat?
Po celou dobu trvání nájemní smlouvy o vás bude pečovat správce (Leasing Manager), který bude mít pohromadě všechny podstatné informace. Své požadavky budete moct zadávat i do online klientské zóny a průběžně sledovat stav jejich řešení. Kontaktovat nás můžete také prostřednictvím e-mailu. K dispozici Vám je i 24/7 havarijní služba.