Jaké povinnosti mají majitelé nemovitostí?

Z vlastnictví bytu či rodinného domu nevyplývají jen radosti v podobě hřejivého prostředí domova nebo inkasovaných peněz z pronájmu, ale také starosti. A protože neznalost neomlouvá, připomeňte si s námi, jaké zákonné povinnosti máte jako majitel nemovitosti.

8. 11. 2024

8 min

Právo jednoho končí tam, kde začíná právo druhého

Dle Listiny základních práv a svobod má každý vlastník jak svá práva, tak povinnosti. Majitel může se svojí nemovitostí libovolně zacházet, ale nesmí při tom omezovat někoho jiného či ohrožovat okolí. Nemůže tedy dělat nic, co by mohlo způsobit újmu na zdraví nebo majetku sousedů. Neměl by je třeba ani v nepřiměřeném rozsahu obtěžovat hlukem nebo kouřem.

 

Vlastník má povinnost se o nemovitost starat a udržovat ji s péčí dobrého hospodáře. Musí například zajistit požární bezpečnost nebo pravidelný svoz odpadu. V zimním období patří mezi další povinnosti vlastníka stavby zabezpečení sněhu padajícího ze střechy (to bude snad již brzy velmi aktuální), v létě údržba zeleně a sekání trávy.

 

Dle platných zákonů musí stavby v České republice splňovat následující základní požadavky:

  • Mechanická odolnost a stabilita
  • Požární bezpečnost
  • Hygiena, ochrana zdraví a životního prostředí
  • Bezpečnost a přístupnost při užívání
  • Ochrana proti hluku
  • Úspora energie a tepla

 

Od 1. července 2024 je nově povinností majitelů nemovitostí mít ke stavbě projektovou dokumentaci, která bude odrážet její aktuální stav. Toto poněkud kontroverzní nařízení může zadělat na problémy zejména v případě, že jde o starší rodinný dům, který za uplynulá desetiletí prošel několika renovacemi. Případné sankce jsou totiž až drakonické. Pokud vlastníte jednotku v bytovém domě, spadá tato povinnost na společenství vlastníků jednotek (SVJ).

 

Majitel nemovitosti v bytovém domě má povinnost přispívat do fondu SVJ na údržbu společných prostor či opravy celé budovy

 

Daň z nemovitosti

Základní finanční požadavek na vlastníky bytů či domů představuje každoroční platba daně z nemovitosti. Přiznání k dani z nemovitých věcí se podává jednorázově, tedy jen pokud jste v minulém roce byt, dům či pozemek zdědili, koupili nebo naopak prodali, případně došlo k výrazným stavebním úpravám. Rozhodujícím dnem pro vlastnictví nemovité věci je první leden příslušného roku a vyplnit patřičný formulář je nezbytné do 31. ledna.

 

Daňové přiznání se podává na aktuální rok, nikoliv za uplynulé období, jako je tomu u většiny jiných daňových povinností. Formulář je možné vyplnit elektronicky nebo ho donést do budovy krajského finančního úřadu, na jehož území se nemovitost nachází.

 

Daň z nemovitosti je starostí majitele bytu či domu, nájemníci za její platbu nejsou odpovědní

 

V dalších letech majitel automaticky obdrží výměr daně a informace nezbytné k jejímu zaplacení. Výše daně se může meziročně měnit, zejména v návaznosti na úpravách koeficientů. Daně z nemovitostí jsou příjmem municipálních rozpočtů a používají se k pokrytí nákladů za správu územního celku. Místní úřady proto mají příležitost požadovanou částku změnit.

 

Od roku 2025 bude možné místní koeficient stanovit ve výši od 0,5 do 5,0, teoreticky je tak nově možné daň z nemovitosti snížit na polovinu jinak běžné. Míra znásobení základní sazby může platit jak pro celé území obce, tak jen pro vybranou městskou část nebo pro určitou skupinu nemovitých věcí. Nejzazší termín pro zveřejnění koeficientů na příští rok bylo úterý 1. října 2024.

 

TIP: Zajímává vás, jaký koeficient bude platit v roce 2025 právě u vaší nemovitosti? Podívejte se do vyhledávače v portálu MOJE daně.

 

Placení daní při pronájmu

Pokud majitel nevyužitou nebo investiční nemovitost pronajímá, má navíc povinnost platit daň z příjmu. Každé jaro musí na začátku dubna (či května, pokud vše zasílá elektronicky, anebo července, pokud zplnomocňuje daňového poradce) podat daňové přiznání za uplynulý rok. Zaměstnanci v tomto případě nemohou využít populární roční zúčtování daně u zaměstnavatele, ale musí si příslušné formuláře vyplnit sami. Stejně tak není možné využít režim tzv. paušální daně, oblíbený zejména mezi drobnými živnostníky. Pozor, jedná se o jiný termín a režim, než tzv. paušální náklady!

 

Administrativní náročnost výrazně zvyšuje případné uplatnění reálných nákladů, které je nezbytné evidovat a na požádání doložit finančnímu úřadu. Pozor, výše uvedené platí pouze v případě, že nemovitost pronajímáte jako fyzická osoba. U právnických osob je situace výrazně složitější, například o případnou úhradu DPH za krátkodobé pronájmy (AirBnb atp.).

 

Byt či dům určený k pronájmu by měl jeho vlastník udržovat obyvatelný a vhodný k užívání. To znamená, že je kupříkladu zodpovědný za zajištění dodávky vody a energií. Má také zajistit a nese břemeno finančních výdajů za rozsáhlejší opravy, oproti tomu drobnou údržbu s náklady do 1 000 Kč hradí nájemník.

 Vlastníte nemovitost a chtěli byste ji nabídnout na realitním trhu k pronájmu? Společnost Flat Service má dlouholeté zkušenosti se správou nemovitostí v Praze a blízkém okolí. Díky nim nabízí svým klientům komplexní služby, kterými jim šetří drahocenný čas, starosti i peníze. Stačí se ozvat na e-mail sales@flatservice.cz nebo telefonní číslo +420 277 000 330 a veškerou administrativu s pronájmem volného bytu i operativní údržbu nemovitosti vyřeší naši experti za vás.

Chci pronajmout byt bez starostí

Rádi s vámi osobně projdeme možnosti správy vaší nemovitosti.

Preferovaný způsob komunikace

Preferovaný typ služby:

Vyšší výnos - bez garance obsazenosti.

Vyšší garance - s garancí obsazenosti.

Nezávazný cenový odhad pronájmu

Jste zvědaví za kolik můžete svůj byt pronajmout? Nechte si nájem nezávazně nacenit. (Pro přesnější odhad ale doporučujeme potkat se osobně.)

Preferovaný způsob komunikace