Jak správně pojistit nájemní byt?

Pojištění nemovitosti určené k pronájmu není záležitostí pouze jejího majitele, ale měli by se o něj starat i aktuální obyvatelé domácnosti. V následujícím článku se podíváme na to, jak pojištění mezi oba subjekty smysluplně rozdělit, co přesně může pojistit pronajímatel a jaké produkty jsou vhodné pro nájemce.

26. 5. 2025

10 min

Střecha zcela zničená vichřicí, kuchyňská linka podpálená zapomenutým hrncem nebo sousední byt vytopený rozbitou pračkou – to vše jsou scénáře, které se mohou v pronajímané nemovitosti stát. A právě v takových situacích může výrazně pomoci dobře nastavené pojištění. Naopak neexistující pojistná smlouva nebo nedostatečné krytí může vést ke značným finančním následkům, a to pro obě strany nájemního vztahu.

 

Jak pronajímatel, tak nájemce by měli mít sjednaná svá vlastní pojištění. V praxi často slýchaný předpoklad, že pojištění nemovitosti bude případně krýt i majetek nájemníka, je totiž mylný. Majitel bytu potřebuje ochránit zejména nemovitost jako takovou, její obyvatelé především vybavení domácnosti. Společným jmenovatelem je pojištění odpovědnosti za způsobené škody.

 

Pojištění z pohledu vlastníka

Majitel, který se rozhodne svůj byt pronajímat, by měl mít sjednané pojištění nemovitosti. To typicky zahrnuje její stavební součásti, tedy stěny, stropy, podlahy, dveře, okna, střechu, rozvody energií nebo vody. Patří do něj ale také vestavěné prvky, jako je například kuchyňská linka včetně spotřebičů či sprchový kout. Pojišťuje se obvykle živelné nebezpečí, vodovodní škody, vandalismus, rozbití skel či sanitárního zařízení, přepětí nebo zkrat elektronických zařízení.

 

S rostoucí poptávkou po plně vybavených bytech, které jsme se v Rádci FLAT SERVICE věnovali v samostatném článku, nabývá na významu i pojištění domácnosti uzavřené vlastníkem nemovitosti. V případě, kdy je pronajímána jednotka i se spotřebiči v kuchyni, pračkou a nábytkem, měly by být i tyto předměty rovněž zahrnuty v pojištění. Stále však platí, že předmětem pojištění nejsou věci nájemníka.

 

Zdevastovaná nemovitost je noční můrou většiny majitelů. Pokud jste uzavírali pojistnou smlouvu již před delší dobou, zvažte vzhledem k současným vysokým cenám stavebních materiálů její revizi

 

Součástí ochrany majitele investičního bytu je i pojištění odpovědnosti z vlastnictví nemovitosti. To se uplatní, pokud by nájemníkovi některá součást nemovitosti, například vypadlé okno, způsobila majetkovou škodu nebo dokonce újmu na zdraví.

 

Pojištění z pohledu nájemníka

Nájemník, který v bytě bydlí, by si měl uzavřít vlastní pojištění domácnosti. Díky tomu zabezpečí hodnotu svého movitého majetku, který si do domácnosti nastěhoval, v případě, že by vznikla nějaká škoda. Jedná se kupříkladu o nábytek, kuchyňské spotřebiče, elektroniku, oblečení, sportovní vybavení, starožitnosti nebo jiné cennosti. Pojišťovaná rizika jsou podobná jako u nemovitostí.

 

Pro korektní vztah mezi pronajímatelem a nájemcem je zásadní pojištění odpovědnosti, které kryje škody způsobené na daném bytě. Je důležité nezapomínat, že nájemník má na starost běžnou údržbu bytu, do které spadá i pravidelná kontrola správného fungování radiátorů, vodovodních baterií, kotle nebo bojleru. Pokud by došlo ke škodám způsobeným zanedbání této povinnosti, bude za ně nájemce nést finanční náklady. Pojištění odpovědnosti většinou platí právě i v těchto případech, kdy obyvatel domácnosti způsobí nedbalostí škodu pronajímateli, na dané nemovitosti nebo jejím vybavení, jejíž příčinou je požár, výbuch nebo únik vody.

 

V kvalitně zpracované nájemní smlouvě se myslí opravdu na všechno. Je v ní proto vhodné ošetřit i to, že si nájemce musí sjednat vlastní pojištění domácnosti a odpovědnosti. A to v přiměřené výši pojistného plnění

 

Pojištění odpovědnosti sjednané v rámci pojištění domácnosti platí i na škody vůči třetím osobám, například sousedům. Pokud provozem domácnosti nájemník nechtěně zaviní újmu jinému obyvateli bytového domu nebo zničí cizí majetek, pojištění pokryje finanční náhradu vzniklé škody. Jedná se typicky o podmáčený strop v bytě ležícím pod danou jednotkou, například kvůli vodě přeteklé z vany. Pojištění se vztahuje na všechny obyvatele bytu, tedy i na děti či prarodiče žijící ve společné domácnosti. Dokonce obvykle zahrnuje i případné škody zaviněné domácími mazlíčky.

 

Na co si dát pozor?

Při uzavírání pojištění je vhodné věnovat zvýšenou pozornost výčtu zahrnutých rizikvýši spoluúčasti, tedy peněz, které při každé škodě bude muset zaplatit klient ze své kapsy. Pro všechny pojistné smlouvy platí pravidlo, že by měly pravidelně aktualizovány. Pokud svoji domácnost oživíte moderním vybavením nebo si koupíte nové elektrospotřebiče, měli byste tyto skutečnosti promítnout i do maximálních pojistných částek, aby odpovídaly současnému stavu a pokryly případné ztráty v plné výši.

 

Pojistné plnění se pochopitelně nevztahuje na úmyslně způsobené škody. Zpravidla ale nekryje ani škody vzniklé běžným opotřebením nebo hrubou nedbalostí. Podrobné vysvětlení, kdo platí opravy v nájemním bydlení, si můžete přečíst zde.

 

Chtěli byste mít pasivní příjem bez jakýchkoliv starostí? Odpovědí může být nákup investiční nemovitosti a využití služeb správcovské společnosti. Ve FLAT SERVICE se postaráme o všechny aspekty pronájmu – byt profesionálně nafotíme, najdeme vhodného zájemce, připravíme nájemní smlouvu na míru, stav domácnosti průběžně zkontrolujeme a zajistíme případné drobné opravy. Pro více informací nás kontaktujte na e-mailu sales@flatservice.cz nebo telefonním čísle +420 277 000 330.

Chci pronajmout byt bez starostí

Rádi s vámi osobně projdeme možnosti správy vaší nemovitosti.

Preferovaný způsob komunikace

Preferovaný typ služby:

Vyšší výnos - bez garance obsazenosti.

Vyšší garance - s garancí obsazenosti.

Nezávazný cenový odhad pronájmu

Jste zvědaví za kolik můžete svůj byt pronajmout? Nechte si nájem nezávazně nacenit. (Pro přesnější odhad ale doporučujeme potkat se osobně.)

Preferovaný způsob komunikace