Jak vyřešit energie při pronájmu bytu

Pokud se chystáte svoji volnou nemovitost nabídnout k pronájmu, čeká na vás několik důležitých rozhodnutí. Patří mezi ně i otázka zajištění energií: V jakém případě je lepší ponechat v běhu stávající smlouvy s dodavateli psané na vás, a kdy naopak převést energie na nového nájemníka?

7. 8. 2024

5 min

Smlouva na majitele nemovitosti

Plynulý přívod elektřiny a plynu bez administrativní zátěže při jednání s dodavateli zajistí zachování existujících smluv, které jsou vedené na majitele bytu. Ten pak za energie platí dodavatelským společnostem pravidelné zálohy a nájemce mu zpravidla posílá předem sjednanou částku spolu s platbou nájemného.

 

Velkou výhodu tohoto přístupu představuje, že neztratíte přehled o spotřebě domácnosti a máte informace o všech uskutečněných platbách. Nemůže se tak stát, že by byla nemovitost bez vašeho vědomí odpojena od energií kvůli nesplaceným dluhům dodavateli. Avšak pokud vám nájemce daný měsíc nepošle peníze, budete muset energie zaplatit ze svého, protože podle smlouvy jdou náklady a povinnost jejich úhrady za vámi.

 

Problém může nastat rovněž při ročním vyúčtování, kdy je nutné vyřešit nedoplatky (u přeplatků bývá situace zpravidla veselejší). Na tento případ je potřeba předem myslet a mít vyrovnání vzniklých nedoplatků na energiích správně ošetřené v nájemní smlouvě. Komplikovaná v některých situacích může být zejména zpětná vymahatelnost nebo časté střídání nájemců a nemožnost provedení průběžného odečtu bez adekvátního technického řešení.

 

Smlouva na nového nájemce

Opačný přístup reprezentuje převod smluv o dodávce energií přímo na nájemníka. Měsíční zálohy, případné nedoplatky či přeplatky jsou pak v přímé režii obyvatelů nemovitosti. Majitel je díky tomu zbaven starostí a zodpovědnosti – ve skutečnosti však jen do jisté míry.

 

Převedením energií na nájemníka ztrácíte odpovědnost, ale také možnost přímé kontroly

 

Pokud by nájemce přestal platit faktury za elektřinu, plyn nebo vodu, bude mít záznam v registru neplatičů právě on, nikoliv majitel. Pro pronajímatele je však rizikové, že se o problémech nemusí dozvědět včas, ale až ve chvíli, kdy dojde například k zabavení elektroměru. Obnovení dodávek proudu do bytu je pak administrativně komplikované a spojené s nemalými finančním výdaji. V kvalitně zpracované nájemní smlouvě je proto dobré myslet i na tyto poněkud extrémní případy.

 

Zádrhel: rozdíly v cenách energií

Oba možné postupy mají svá pro a proti. Neexistuje tak jednoznačné doporučení, vždy záleží na konkrétní situaci. Do rozhodování, zda energie převést či nepřevést na nájemce, je vhodné zahrnout i aktuální ceny energií a pravděpodobný scénář jejich vývoje v budoucnu. Platby za energie totiž dnes představují významný náklad a mohou výrazně ovlivnit celkovou cenu nájmu, a tím pádem atraktivitu nemovitosti na trhu.

 

Obecně platí, že nově příchozí zákazník má větší šanci získat lepší cenu. Pokud nájemce dostane od dodavatele energií férovou nabídku, tak ušetří a je na první pohled vyhráno. Hospodárný majitel nemovitosti by však měl přemýšlet v dlouhodobém horizontu. Ceny elektřiny i plynu v současnosti mírně rostou, a předpokládá se, že tento trend bude pokračovat.

 

V případě, kdy se nájemník, na kterého byly převedeny energie, v příštím roce odstěhuje, může nový obyvatel bytu dojednat vyšší cenu. A kvůli dražším energiím se zvýší celková částka, kterou musí vynakládat na bydlení. Naopak pokud by majitel nyní uzavřel třeba dvouletou smlouvu, bude mít energie za příznivější cenu po celé období. Navíc při častém střídání nájemců nemusí s dodavateli nic řešit. Ale co když ceny energií nepředvídatelně klesnou? Jak vidíte, řešení energií představuje pro majitele bytu administrativu a časovou zátěž navíc, se kterou mnozí vůbec nepočítají.

 

Pro všechny, kteří si chtějí ušetřit zbytečné starosti a spoustu času při vyjednávání smluv o dodávce energií, jsou tu profesionální správci z Flat Service. Naše služby Partner i Garant zahrnují pohodlný převod energií bez účasti pronajímatele a bez rizika. Rádi se o vaši nemovitosti kompletně postaráme, včetně vyhledávání solventního zájemce, přípravy nájemní smlouvy na míru, běžné údržby nebo průběžné kontroly stavu bytu. Stačí se ozvat na telefonní číslo +420 277 000 330 nebo e-mail sales@flatservice.cz.

Chci pronajmout byt bez starostí

Rádi s vámi osobně projdeme možnosti správy vaší nemovitosti.

Preferovaný způsob komunikace

Preferovaný typ služby:

Vyšší výnos - bez garance obsazenosti.

Vyšší garance - s garancí obsazenosti.

Nezávazný cenový odhad pronájmu

Jste zvědaví za kolik můžete svůj byt pronajmout? Nechte si nájem nezávazně nacenit. (Pro přesnější odhad ale doporučujeme potkat se osobně.)

Preferovaný způsob komunikace