Zastupitelstvo hlavního města Prahy na konci dubna schválilo zásadní změnu územního plánu, která dává zelenou výstavbě bytů na druhém největším brownfieldu v metropoli. V návaznosti na to developerská společnost Sekyra Group koupila od Českých drah pozemky v hodnotě přesahující 2,2 miliardy korun. V areálu bývalého Nákladového nádraží Žižkov vznikne v příštích letech kosmopolitní čtvrť, která kromě bydlení nabídne svým rezidentům i nové vzdělávací instituce a kulturní centrum. Transformace bude probíhat na základě urbanistické studie, která byla schválena v roce 2022.
Budoucí podoba Žižkova
Pražané dnes vnímají Nákladové nádraží Žižkov jako zanedbanou lokalitou s nízkým využitím. Leží přitom v centru metropole a jeho strategická poloha na území městské části Praha 3 bude pro mnoho budoucích obyvatel důležitým aspektem při rozhodování, kde si koupit a zařídit nový domov. Díky zásadní proměně již nevyužívaných železničních hal a venkovních prostor protkaných kolejemi na obytnou zónu se do této části Žižkova opět vrátí život. A to po více než 20 letech od ukončení původní funkce rozlehlého areálu.
Mezi současné dominanty Žižkova patří televizní vysílač nebo vrch Vítkov s budovou Národního památníku. V budoucnu se k nim přidá i moderní rezidenční čtvrť
Město ve městě
Společnost Sekyra Group na jaře 2025 získala pozemky s výměrou 96 tisíc čtverečních metrů. V rámci projektu pojmenovaného Žižkov City postaví v jižní části areálu 3 tisíce bytů pro zhruba 6 tisíc rezidentů. Celková výše investice se bude pohybovat okolo 25 miliard korun. Na veřejné vybavenosti lokality se bude podílet částkou 624 milionů korun.
Mezi developery působící na území bývalého nádraží patří také FINEP, Penta, MY Park a Central Group. Poslední jmenovaná společnost již zahájila výstavbu prvních bytových domů pod názvem Rezidence Parková čtvrť, které leží ze strany od Basilejského náměstí.
V novém centru Žižkova najde domov celkem 20 tisíc obyvatel. Zhruba 95 % území bude využito pro bydlení, nechybět budou ani parky a zelené plochy, pět mateřských školek, dvě základní školy, sportoviště nebo kulturní prostory. Občanská vybavenost bude z velké části financována z peněz investorů. Celková hodnota jejich spoluúčasti dosahuje 1,4 miliardy korun. Součástí projektu je rovněž rekonstrukce veřejných prostranství v ulicích Jana Želivského a U Nákladového nádraží.
Rozloha žižkovského brownfieldu činí 71 hektarů. Nová městská čtvrť tak bude zhruba trojnásobně větší než již vznikající Smíchov City na Praze 5
Nový model spolupráce
Prostřednictvím takzvaných plánovacích smluv se podařilo dojednat, že každá z developerských společností zafinancuje jinou část veřejné infrastruktury, aby nová čtvrť měla vše, co budou její obyvatelé potřebovat ke spokojenému životu. Jedná se o jedno z prvních využití takto komplexních dohod hlavního města a příslušné městské části s více investory zároveň.
Plánovací smlouvy nebyly dříve příliš využívány, v současnosti ale představují efektivní nástroj pro právní zakotvení spolupráce při bytové výstavbě. A to díky jejich přesnějšímu vymezení v novém stavebním zákoně, který platí od léta minulého roku. Jejich obsahem jsou zpravidla podmínky vzájemné součinnosti mezi obcí a developerem při realizaci stavebního záměru. Ukázkovým příkladem využití plánovacích smluv je právě situace, kdy developer potřebuje provést změny v územně plánovací dokumentaci a následně zvýšit kapacitu infrastruktury, na kterou bude nová rezidenční výstavba napojena.
Udržitelný rozvoj Prahy
Transformace areálu bývalého nákladového nádraží dá Žižkovu zcela novou tvář a zároveň představuje významný krok k udržitelnému rozvoji celé metropole. Moderní rezidenční zóna přinese nejen kvalitní bydlení, kterého je v Praze dlouhodobě nedostatek, ale i potřebnou infrastrukturu a občanskou vybavenost. Například výstavba tramvajové trati Olšanská – Habrová, na které bude hlavní město taktéž spolupracovat s investory, by měla začít v roce 2026.
Funkcionalistická budova nádraží ze 30. let 20. století, která je památkově chráněná, se stane pomyslným symbolem proměny a přirozeným centrem nové městské čtvrti. Historický objekt za 1,4 miliardy Kč odkoupila Praha na konci roku 2024. Mělo by v něm vzniknout společensko-kulturní centrum, další části budou transformovány na vzdělávací kampus, administrativní prostory i městské byty.
Podobný přístup, jaký byl využit při revitalizaci Nákladového nádraží Žižkov, by mohl být aplikován i na další plánované projekty bytové výstavby v Praze. Vydat se cestou přeměny nevyužívaných oblastí a promyšleného rozvoje, na kterém se podílí jak hlavní město a daná městská část, tak developerská společnost, se nabízí i v případě brownfieldu v lokalitě zvané Bubny-Zátory v Holešovicích. Nebo při zvažované přestavbě letiště v Letňanech na obytnou či kancelářskou zónu.
Zvažujete koupi investiční nemovitosti určené k pronájmu, ale obáváte se starostí spojených s administrativou a časových ztrát při zajištění drobných oprav v domácnosti? Napište na e-mail sales@flatservice.cz nebo zavolejte na telefonní číslo +420 277 000 330 a rádi vám vysvětlíme, jak funguje profesionální správa nemovitostí. Ve společnosti FLAT SERVICE nabízíme i speciální službu Garant, kdy vám na účet přijde měsíční nájem za všech okolností. Riziko neuhrazené platby od podnájemníka nebo neobsazeného bytu totiž bereme na sebe.